Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy publiczno-publicznej - zagospodarowanie niesegregowanych zmieszanych odpadów komunalnych z terenu Gminy Rokietnica
Umowa publiczno-publiczna
w sprawie ustanowienia współpracy pomiędzy samorządami gminnymi w celu wkonywania zadań publicznych związanych z gospodarką odpadami komunalnymi
Strony umowy:
Miasto Poznań z siedzibą przy Placu Kolegiackim 17, 61-841 Poznań, NIP 209-00-01-440
Gmina Rokietnica z siedzibą ul. Golęcińska 1, 62-090 Rokietnica, NIP 777-28-34-884
Biorąc pod uwagę:
- Art. 214 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, (Dz.U. z 2022, poz. 1710 ze zm.) zgodnie z którym gminy mogą zawrzeć umowę realizacji zadania publicznego, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
a) umowa ustanawia lub wdraża współpracę między uczestniczącymi zamawiającymi w celu zapewnienia wykonania usług publicznych, które są oni obowiązani wykonać, z myślą o realizacji ich wspólnych celów,
b) wdrożeniem tej współpracy kierują jedynie względy związane z interesem publicznym,
c) zamawiający realizujący współpracę wykonują na otwartym rynku mniej niż 10% działalności będącej przedmiotem współpracy.
- Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2022 r., poz.559 ze zm.) oraz art. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1297 ze zm.), zgodnie z którymi do obowiązkowych zadań własnych gminy należy organizacja systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym zapewnienie zagospodarowania odpadów odebranych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy.
- Motywy przyjęcia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE z dnia 26 lutego 2014 r. (Dz.Urz.UE.L Nr 94, str. 65), a w szczególności następujące wyjaśnienia zawarte w motywach 31, 32 oraz 33, zgodnie, z którymi instytucje zamawiające powinny mieć możliwość postanowienia o wspólnym świadczeniu swych usług publicznych w drodze współpracy bez konieczności zastosowania konkretnej formy prawnej. Taka współpraca może obejmować wszystkie rodzaje działalności związane z wykonaniem usług oraz obowiązków nałożonych na uczestniczące instytucje lub przyjętych przez te instytucje, takich jak obowiązkowe lub dobrowolne zadania władz lokalnych lub regionalnych lub usługi powierzone konkretnym organom na mocy prawa publicznego. Usługi świadczone przez poszczególne uczestniczące instytucje nie muszą być identyczne, mogą mieć również charakter komplementarny. Do umów dotyczących wspólnego świadczenia usług publicznych nie powinny mieć zastosowania zasady określone w niniejszej dyrektywie, pod warunkiem że umowy te są zawierane wyłącznie między instytucjami zamawiającymi, że prowadzeniem tej współpracy kierują jedynie względy związane z interesem publicznym i że żaden prywatny usługodawca nie znajduje się w sytuacji korzystniejszej niż jego konkurenci. Aby spełnić te warunki, współpraca ta powinna opierać się na koncepcji współdziałania. Współdziałanie takie nie wymaga, by wszystkie uczestniczące instytucje wzięły na siebie wykonanie głównych obowiązków umownych, o ile podjęto zobowiązania do udziału w wykonaniu danej usługi publicznej w ramach współpracy. Ponadto realizacja współpracy, w tym wszelkie transfery finansowe pomiędzy uczestniczącymi instytucjami zamawiającymi, powinna podlegać wyłącznie względom związanym z interesem publicznym.
a także fakt, iż:
- utrzymanie czystości i porządku w gminach oraz unieszkodliwianie odpadów komunalnych jest zadaniem własnym każdej gminy;
- każda gmina jest zobowiązana do zorganizowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi zgodnie z ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1297 ze zm.);
- obowiązkiem gmin jest dbanie o to, aby odpady były zagospodarowane przy zastosowaniu najlepszej dostępnej techniki lub technologii, w możliwe najbliżej położonych instalacjach (art. 20 ust. 2 Ustawy o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r., Dz.U. z 2022 r. poz. 699, z późniejszymi zmianami);
- systematycznie ulega zmniejszeniu strumień odpadów możliwy do skierowania przez Miasto Poznań do ITPOK z terenów Miasta i współpracujących gmin, przez co Miasto Poznań jest zainteresowane podjęciem współpracy z podmiotem samorządowym zapewniającym dostarczanie do Instalacji stabilnej ilości odpadów, co pozwoli wywiązać się Miastu Poznań z obowiązków wynikających z Umowy PPP w zakresie zapewnienia odpowiedniego strumienia odpadów kierowanych do ITPOK;
- Gmina Rokietnica z uwagi na realizowanie zadań z zakresu odbioru odpadów komunalnych na obszarze swojej właściwości dysponuje możliwością skierowania do przetworzenia w ITPOK odpadów komunalnych odebranych z nieruchomości pochodzących z obszaru jej właściwości administracyjnej w ilościach wpływających na wypełnienie obowiązków Miasta Poznań wynikających z Umowy PPP;
- nawiązaniem niniejszej współpracy kieruje interes publiczny, wyrażający się w z jednej strony w dążeniu Miasta do wypełnienia zadania wyrażonego w art. 3 ust. 2 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 1297 ze zm.), zgodnie, z którym wśród zadań gmin wymienia się zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji instalacji, co w zakresie ITPOK przejawia się m.in. w dbaniu o stabilność i ciągłość pracy Instalacji, a z drugiej strony w dążeniu Gminy Rokietnica do zapewnienia sobie zagospodarowania odpadów komunalnych odbieranych z jej terenu w instalacji spełniającej najwyższe normy środowiskowe oraz ograniczenia uciążliwości dla środowiska związanych z przewozem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych;
- podjęta współpraca przyczyni się do redukcji uciążliwości związanych z zagospodarowaniem odpadów pochodzących z Gminy Rokietnica, jednocześnie podwyższając wysokość gwarantowanego strumienia odpadów kierowanego do ITPOK, co przyczynia się do zwiększenia stabilizacji i pewności pracy Instalacji;
- ze strony Gminy Rokietnica istotną przesłanką podjęcia współpracy jest również możliwość kierowania odpadów do instalacji, która pozwala realizować Gminie założenia o udziale w systemie tzw. gospodarki obiegu zamkniętego, poprzez „odzyskiwanie” energii z odpadów zebranych z terenu gminy;
- Instalacja przyjmuje odpady zgodnie z zapisami:
a) art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1579), że niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne mogą być kierowane do spalarni odpadów finansowanych ze środków Unii Europejskiej lub funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej przez okres niezbędny do zapewnienia trwałości projektu. Termin trwałości projektu „System gospodarki odpadami dla Miasta Poznania” w ramach, którego została wybudowana instalacja upływa w lipcu 2022 r.;
b) art. 9 e ust. 1 d ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz (Dz.U. z 2022 r. poz. 1297 ze zm.) („Ustawa UCiPG”), oraz po okresie trwałości projektu „System gospodarki odpadami dla Miasta Poznania”, który dopuszcza przekazywanie niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych do termicznego przekształcania, jeżeli gmina, z której są odbierane te odpady, prowadzi selektywne zbieranie odpadów zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 4a ww. Ustawy UCiPG
Miasto Poznań i Gmina Rokietnica mają zamiar zawrzeć Umowę publiczno publiczną, której przedmiotem jest włączenie Gminy do współpracy Miasta i pozostałych gmin: Oborniki, Murowana Goślina, Czerwonak, Swarzędz, Pobiedziska, Kleszczewo, Kostrzyn i Miastem Luboń poprzez przekazanie przez Gminę Rokietnica Miastu wykonania usługi publicznej obejmującej zagospodarowanie niesegregowanych zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie 20 03 01 z terenu Gminy Rokietnica. Szacowana ilość odpadów objętych umową – 4200 Mg/rok.
Wykonanie przez Miasto usługi, o której mowa powyżej będzie odbywało się przy wykorzystaniu Instalacji Termicznego Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Poznaniu, przez co Miasto wyraża zgodę, aby Gmina wskazywała Wykonawcom ITPOK jako instalację właściwą do przetwarzania Zmieszanych Odpadów Komunalnych.
/-/ z up. Wójta
Arkadiusz Klapiński
Zastępca Wójta Gminy Rokietnica