Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego
Zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, wymaga zezwolenia zarządcy drogi, wydanego w drodze decyzji administracyjnej.
Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego dotyczy:
- prowadzenia robót w pasie drogowym,
- umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego,
- umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam,
- zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-3.
Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego wydaje się dla dróg publicznych.
Symbol (Oznaczenie referatu.JRWA):
RI.7230
Nr karty:
RI-01
Wydział:
Referat Inwestycji i Infrastruktury
Dokumenty:
Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego: (PDF) (DOC)
Podstawa prawna
- art. 39 ust. 9-13 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 645 z późn. zm.)
- dział II rozdział 14 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 775 z późn. zm.)
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 1264)
- uchwała nr XX/183/2020 Rady Gminy Rokietnica z dnia 24 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia stawek opłat za zajmowanie pasa drogowego dróg gminnych na cele niezwiązane z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego
Opłaty:
Wysokość stawek opłaty za zajęcie 1,0 m2 pasa drogowego jest wskazana w uchwale nr XX/183/2020 Rady Gminy Rokietnica z dnia 24 lutego 2020 r.
Opłaty należy uiszczać na konto Urzędu Gminy Rokietnica, PBS Odział w Rokietnicy, nr 69 9043 1041 3041 0023 9110 0001.
Termin odpowiedzi:
Załatwienie sprawy następuje nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Jednostka odpowiadająca:
Kinga Kusa, Podinspektor ds. Infrastruktury, tel. 61 8 960 603
Tryb odwoławczy:
Stronie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem Wójta Gminy Rokietnica w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Uwagi:
- Przed złożeniem wniosku na zajęcie pasa drogowego należy pozyskać zezwolenie na lokalizację w pasie drogowym obiektów budowlanych, urządzeń lub reklam;
- Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego powinien zawierać:
- imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu występującego o zajęcie pasa drogowego,
- cel zajęcia pasa drogowego,
- lokalizację i powierzchnię zajętego pasa drogowego, a w przypadku reklam – powierzchnię reklamy,
- planowany okres zajęcia pasa drogowego;
- Do wniosku należy załączyć:
- szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:1000 lub 1:500, z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego, a w przypadku umieszczenia reklamy – z podaniem jej wymiarów,
- zatwierdzony projekt organizacji ruchu, jeżeli zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy lub ogranicza widoczność na drodze albo powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów lub pieszych;
- W przypadku zajęcia pasa drogowego w celu prowadzenia robót do wniosku należy dołączyć dodatkowo:
- ogólny plan orientacyjny w skali 1:10 000 lub 1:25 000 z zaznaczeniem zajmowanego odcinka pasa drogowego oraz informację o sposobie zabezpieczenia robót, jeżeli nie jest wymagany projekt organizacji ruchu,
- oświadczenie o:
- posiadaniu ważnego pozwolenia na budowę obiektu umieszczanego w pasie drogowym lub
- zgłoszeniu budowy lub prowadzonych robót właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej, lub
- zamiarze budowy przyłączy elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych i telekomunikacyjnych, dla których sporządzono plan sytuacyjny na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
- W przypadku etapowego prowadzenia robót zaleca się dołączyć do wniosku harmonogram robót;
- Wniosek złożony pisemnie musi zostać podpisany przez wnioskodawcę lub osobę przez niego upoważnioną. W przypadku podpisania wniosku przez osobę upoważnioną, do wniosku należy dołączyć dokumenty pełnomocnictwa – oryginały lub kopie poświadczone za zgodność z oryginałem zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- Złożenie dokumentów stwierdzających udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w sprawie z zakresu administracji publicznej podlega opłacie skarbowej;
- Jeżeli wniosek nie spełnia wymagań ustalonych w przepisach prawa, wnioskodawca zostanie wezwany do usunięcia braków w wyznaczonym terminie.